Ramon Looije

Ramon Looije

We ontwikkelen en bouwen mooie projecten, daar zijn we trots op. In de rubriek 'het verhaal van' spreken we mensen die hieraan meewerken. Dit zijn bijvoorbeeld ontwikkelpartners, adviserende partners, bouwpartners of onze collega’s.

Deze keer spreken we Ramon Looije, directeur bij SPB Gouwe en Rijnstreek en Bouwacademie Groene Hart. SPB Gouwe en Rijnstreek is het opleidingsbedrijf voor de bouw in Waddinxveen en voorziet regionale bouwbedrijven van goede leerlingen. In 2021 heeft SPB zijn intrek genomen in het prachtige nieuwe gebouw van de Bouwacademie in Waddinxveen. Een moderne leslocatie voor de toekomstige vakmannen en -vrouwen.

Ramon Looije

Wat voor opleiding heb je zelf gedaan?

Na de havo en heb ik de PABO opleiding gedaan en ik heb ik zo’n zeven jaar als schoolmeester voor de klas gestaan. Na deze leerzame jaren heb ik in 2008 de overstap gemaakt om te werken als adviseur bij het bouw-kenniscentrum Fundeon.

Om mijzelf verder te ontwikkelen heb ik naast mijn baan de master ’managementwetenschappen’ gevolgd en afgerond. Zes jaar geleden ben ik gestart als directeur van SPB Gouwe en Rijnstreek en de Bouwacademie. Door de ontwikkeling besloot ik als aanvulling om nog een, meer extern gerichte, master te volgen. In 2021 heb ik de master ‘bestuurskunde’ aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam met succes afgerond.

Wat vind jij van het onderwijsaanbod in Nederland?

Ik ben heel blij dat er steeds meer aandacht is voor leerlingen die met hun handen werken. Het zou wat mij betreft goed zijn om binnen alle onderwijsniveaus van de middelbare school meer aandacht te geven voor praktijk. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er meer arbeidsrelevant voorgelicht wordt zodat het duidelijker is welke route je nodig hebt om in een bepaald beroep terecht te komen.

Ramon Looije

Zes jaar geleden heb jij het stokje van Theo Hamoen, de vorige directeur van SPB, overgenomen. 

Waarom ben jij gekozen als opvolger?

Binnen SPB zochten ze een directeur voor de lange termijn en iemand die blijft zoeken naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Ik was 34 jaar en had nog geen ervaring hierin, maar kende deze wereld al wel goed. Vanuit mijn werk bij Fundeon had ik al goed contact met SPB en met Theo Hamoen. Mogelijk heeft Theo mij aanbevolen, maar wat zijn rol precies is geweest heb ik nooit gevraagd. Het is fijn dat ik die mogelijkheid heb gekregen.

Je bent ook directeur van Bouwacademie Groene Hart. 

Wat is de Bouwacademie? 

Dit nieuwe prachtige gebouw heet de Bouwacademie en is een plek voor meerdere technische opleidingen. Het opleidingsbedrijf SPB is eigenaar en gevestigd in dit gebouw. Naast het SPB is ook SPG Infra gevestigd in de Bouwacademie. Samen met het SOMA College verzorgen zij opleidingen voor de infra. De verwachting is dat op korte termijn ook opleidingsbedrijf Installatiewerk Zuid-Holland aansluit voor de opleidingen op dat gebied. We kijken positief uit naar hoe de Bouwacademie zich in de praktijk verder gaat ontwikkelen.

Ramon Looije

Hoe gaat het met de instroom van nieuwe leerlingen bij SPB?

Het afgelopen jaar was de instroom met 50 nieuwe leerlingen hoger dan voorgaande jaren. In totaal hebben we nu 120 leerlingen. Er is bij SPB ruimte om nog meer nieuwe leerlingen op te leiden. We willen komende tijd extra aandacht geven om nieuwe leerlingen te werven met woonplaatsen iets verder vanaf Waddinxveen zoals bijvoorbeeld Nieuwkoop, Ter Aar etc. Daar zitten ook veel bouwbedrijven waar we leerlingen kunnen plaatsen.

Hoe worden leerlingen geholpen die moeite hebben met leren?

Onze leerlingbegeleider helpt de leerlingen. Soms komen leerlingen een periode binnen ons opleidingsbedrijf om extra te oefenen. De bouwopleiding is traditioneel één dag school en vier dagen werken bij een bedrijf. Wij zien steeds meer mogelijkheden om de theorie op de schooldag niet alleen uit een boekje te laten leren maar ook te leren door te doen.

Ik merk ook dat heel veel leerlingen als ze eenmaal bezig zijn, doorleren van niveau 2 naar niveau 3 omdat het goed te doen is. 

Hoe gaat het plaatsen van leerlingen bij bouwbedrijven?

Op dit moment kunnen wij alle leerlingen makkelijk plaatsen bij bedrijven. Wij kijken goed welk bedrijf past bij de leerling en welke begeleiding hij of zij krijgt. Het vervoer naar het bouwbedrijf of het bouwproject is soms wel een uitdaging voor een leerling.

Doordat we nu Bouwacademie zijn, krijgen we ook steeds meer vragen van bedrijven waar niet specifiek een opleiding voor bestaat. Zoals bijvoorbeeld betonboorder of een ander specialistisch beroep. Regelmatig kunnen we hier leerlingen aan koppelen die bijvoorbeeld liever toch iets anders willen doen. 

Wat is de rol van de leermeester?

Ramon Looije

Het succes van een leerling is ook echt afhankelijk van de leermeester. We vinden het fijn als de vakman waarmee de leerling samenwerkt ook de leermeester en beoordelaar is en dat er echt aandacht voor de leerling is.

Je ziet, ook binnen Vink Bouw, dat de leerlingen van toen nu ook weer opgeleid zijn tot leermeester. Het is fantastisch om de ontwikkeling te zien van een jongen of meisje van een jaar op 16 die start als leerling en die vervolgens een ontwikkeling doormaakt om later als man of vrouw een volwaardige leermeester te zijn. Er zijn er zelf bij die doorgroeien tot voorman of zelfs uitvoerder.

Welke verschillen zie je tussen de bouwbedrijven?

Er zijn uiteraard verschillen binnen de bedrijven. Er zijn bedrijven met een lange termijn visie voor de leerlingen. Zij leiden leerlingen op met het idee dat de leerling er kan blijven werken. Er zijn ook bedrijven die tijdelijke plekken hebben, dit is vooraf bekend en hier houden wij rekening mee. Sommige bedrijven hebben extra aandacht voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bijv. sociaal of communicatief. Daar komen deze leerlingen goed tot zijn recht. Op deze manier hebben we een mix van bouwbedrijven en kunnen we onze leerlingen plaatsen waar ze het beste passen.

Wie houdt toezicht op jou als directeur?

Het bestuur van de stichting houdt toezicht. Dit is een gemêleerd gezelschap met mensen vanuit bouwbedrijven, één vanuit een installatiebedrijf en één bestuurslid vanuit het onderwijs. Wij komen 7x per jaar bijeen. In de praktijk is het voor mij een klankbord. In de periode van ontwikkeling en nieuwbouw heb ik veel aan ze gehad en ook over onderwijsvraagstukken kan ik goed sparren. Recent is Patrick Immerzeel, directeur van Vink Bouw ook bestuurslid geworden van de Bouwacademie. Patrick is een mooie aanvulling op het bestuur met de nieuwe inzichten die hij meeneemt. 

Waar moet een bouwbedrijf aan voldoen om leerlingen te mogen opleiden?

Ramon Looije

Een bedrijf moet erkend zijn door SBB, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Er moet een leermeester zijn en het bedrijf moet beseffen dat het tijd en energie moet steken in het begeleiden van de leerling.  

Hoe kijk jij tegen Vink Bouw?

Het is positief dat Vink Bouw veel aandacht heeft voor leerlingen en het is ook fijn dat er een duidelijke structuur van opleiden is. Jullie denken vooraf na over het aantal leerlingen en zijn flexibel omdat jullie meerdere leermeesters hebben. Willem Hofstede, de leerlingbegeleider van Vink Bouw heeft ook goed contact met alle leerlingen. Leerlingen worden echt gezien en opgenomen binnen de groep, dat vinden leerlingen belangrijk.

Wij hebben ook nog heel goed contact met Kees Wijsman. Kees was leerlingbegeleider vanuit Vink Bouw en is vorig jaar met pensioen gegaan. Kees geeft nu 1 dag per week hier in Waddinxveen praktijklessen aan leerlingen van MBO Hoornbeeck College.

Ramon Looije

Hoe staat het met het opleiden van vrouwen/meisjes?

Van de 120 leerlingen leiden we nu 3 meiden op. We staan ervoor open maar je merkt dat de meiden vanuit VMBO vaker kiezen voor houtbewerking, bijv. de meubel en interieur-kant. Maaike werkt al enige tijd succesvol als SPB-leerling bij Vink Bouw. Zij wordt gevolgd vanuit het TV programma ‘Vrouwen die bouwen’. Een leuke manier om kennis te maken met meiden die werken in de techniek.

Waarom is SPB niet aangesloten bij een collectief opleidingsverband zoals Bouwmensen? 

SPB is inderdaad zelfstandig en niet aangesloten bij een samenwerkingsverband of vereniging. Tot op heden is dit een bewuste keuze geweest en is er geen zwaarwegende reden om toe te treden tot het collectief van Bouwmensen. We blijven steeds open staan om te kijken welke mogelijkheden en verbeteringen er nodig zijn om goed onderwijs te blijven geven voor de bedrijven in onze regio. Dat kan ook prima als zelfstandig opleidingsbedrijf.

Wie is eigenlijk Ramon privé?

Ik ben 41 jaar en woon in Heerjansdam. Inmiddels ben ik 15 jaar getrouwd en we hebben twee dochters van 15 en 12 jaar. Ik ben zeer betrokken bij thuis en vind een goede balans tussen werk en privé heel belangrijk. 

Wat zijn je hobby’s?

In mijn vrije tijd houd ik van activiteiten buiten, zoals bijvoorbeeld skiën, vissen, fietsen en schaatsen. En ik ben gek van voetbal. Hoewel we thuis zijn opgevoed met Ajax, ben ik bij thuiswedstrijden van Feyenoord, verslaggever op de blindentribune. Het is mooi om als verslaggever te beschrijven wat er allemaal in en om het veld gebeurt. Dit komt voor uit mijn tijd dat ik als radioverslaggever heb gewerkt om voetbalwedstrijden van vv ASWH te verslaan.

Ramon Looije

Hoe kijk je naar de toekomst?

Het blijft een uitdaging en aandachtspunt om voldoende nieuwe leerlingen aan te trekken. De bedrijfsvoering van de Bouwacademie zie ik heel positief tegemoet. Door de structuur met de stichting en huurders kunnen wij bijvoorbeeld ook wat oudere leerlingen aannemen die normaal gesproken relatief duur zijn. Door de samenwerkingen die zijn ontstaan zie ik dat we veel met elkaar kunnen oplossen.

Hoe kijk je naar de toekomst van de bouw?

Ik zie dat er verschillende bouwstijlen en -methoden naast elkaar lopen en verwacht dat dit ook voorlopig wel zo zal blijven. Een deel hiervan wordt in de fabriek gemaakt waarbij vooraf meer voorbereidingstijd nodig is. In het opleiden moeten we daarom flexibel zijn en aanpassen. Bijvoorbeeld nadenken over mogelijkheden waarbij een montagemedewerker enkele certificaten kan halen in plaats van een gehele opleiding moet volgen.