Problemen voorkomen

Problemen voorkomen

Hier geven wij je graag een aantal adviezen waarmee je kunt voorkomen dat er problemen in je woning ontstaan.

Buitendeur klemt of gaat niet meer op slot
Een woning bevat bij de oplevering c.q. ingebruikneming tot wel 4.000 liter bouwvocht. Dit vocht trekt in de eerste periode na de oplevering uit de materialen en komt in de lucht in de woning terecht. Dit levert een verschil in luchtvochtigheid tussen binnen en buiten op. Wanneer ook de temperaturen behoorlijk verschillend zijn, heeft een (houten) buitendeur hier last van en kan kromtrekken.

Ons advies is om, zeker in het 1e jaar na de oplevering, zoveel mogelijk de 3-puntsluiting op de buitendeur te activeren. Doe dit ook wanneer je thuis bent. Doordat de deur dan ook boven en onder vergrendeld is, zal deze minder krom gaan trekken.

Binnendeur klemt of sluit niet goed
Mogelijk ga je na de oplevering zelf de woning nog verder afwerken. We zien hierbij vaak dat de binnendeuren uit de kozijnen worden genomen. Let er bij het terughangen van de deuren op dat deze weer op de juiste positie terecht komen, anders kan het zijn dat de deuren niet goed meer sluiten.

Het advies is om de deuren altijd rechtop staand op te slaan nadat deze tijdelijk uit de kozijnen zijn genomen. Deuren worden vaak schuin tegen de wand geplaatst, een nieuwbouwwoning bevat veel bouwvocht en binnendeuren zijn hier gevoelig voor. Onder invloed van dit vocht kan de deur gemakklijk door gaan zakken wanneer deze schuin tegen de wand staat opgesteld. Hierdoor wordt de deur krom en zal deze na het terug hangen niet meer goed sluiten.

De ventilatie lijkt niet goed meer te werken
De ventielen van de mechanische ventilatie of wtw-installatie zijn ingeregeld en afgesteld op het vertrek waarin ze zijn aangebracht. Wanneer de ventielen worden uitgenomen en op een andere positie worden teruggeplaats of wanneer de ventielen worden versteld, leidt dit tot een verminderde werking van de ventilatie-installatie. Wanneer je het plafond gaat afwerken is het daarom raadzaam de ventielen niet te verdraaien en bij uitnemen de positie te markeren, zodat het juiste ventiel op de juiste positie teruggeplaatst wordt. 

Het ruiken van een rioollucht
De installatie-unit van zowel de WTW (indien van toepassing) als de stadswarmte (indien van toepassing) produceren een beetje condensvocht. Om die reden zijn onder deze units condensafvoeren geplaatst. Omdat het maar minimaal is wat er aan vocht uit de units komt, kan het zijn dat het water in de stankafsluiter verdampt. Op dat moment is er een open verbinding met het riool en kun je een rioollucht ruiken.

Je kunt dit oplossen door simpelweg met een gieter een beetje water in het afvoertje te gieten. Blijft het terug keren, kun je na het gieten van wat water er ook wat slaolie op gieten. Dit vormt een laagje op het oppervlakte van het water, waardoor het water minder snel verdampt. Een andere oorzaak kan worden gevonden in sanitaire toestellen die nauwelijks worden gebruikt, denk bijvoorbeeld aan een fonteintje of een bad. Na verloop van tijd is ook hier het water uit de sifons verdampt en ontstaat een open verbinging met het riool. Spoel op dat moment de afvoer even door met schoon water.

Het doordraaien van de buitenkraan (niet goed meer afsluiten)
Beschik je over een vorstvrije buitenkraan? Draai deze dan niet strakker dicht wanneer de buitenkraan blijft druppelen na gebruik, hiermee draai je namelijk het binnenwerk van de kraan kapot. Het klopt namelijk dat deze nog even blijft druppelen. De afsluiter van deze kraan bevindt zich namelijk niet in de kraan zelf, maar een stukje terug in de leiding, meer naar binnen toe. Om bevriezing te voorkomen moet dit laatste stukje leiding na gebruik leeg lopen, dat is het leegdruppelen van de buitenkraan.

Het niet meer werken van de bel/ intercomsysteem (appartement)
Het bel/ intercomsysteem van het gehele pand is via de centrale aan elkaar gekoppeld. Wanneer één van de systemen wordt gedemonteerd, kan dit tot een ontregeling van het systeem in het gehele pand leiden. Demonteer de bel/ intercom unit dus nooit, ook niet om erachter te stucen, behangen of schilderen.

Het schimmelen van kit in vochtige ruimtes
Kitvoegen in vochtige ruimtes kunnen na verloop van tijd vuil en/of zwart worden, ook kunnen ze geel/oranje verkleuren. Dit vindt meestal zijn oorzaak in het achterblijven van zeepresten en/of kalk op de kitvoeg. Ook onvoldoende ventilatie kan schimmelvorming tot gevolg hebben. Het is daarom op de eerste plaats belangrijk de vochtige ruimte goed te ventileren. Als de ruimte voorzien is van een mechanische ventilatie, laat deze na bijvoorbeeld het douchen altijd nog een tijdje draaien. Ook de badkamerdeur open laten staan na het douchen heeft een groot effect. Daarnaast is het van belang de douche na gebruik te drogen. Trek de wanden droog met een trekkertje, droog de kraan/doucheknoppen en dergelijke af om te voorkomen dat deze dof worden en droog de kitvoegen met een washandje of de handdoek. 

Glasbreuk
Treedt er een breuk in één van uw ruiten op dan zijn hier in hoofdlijn een drietal oorzaken voor:

  • Montagebreuk: De breuk is het gevolg van een onjuiste montage van het glas. Bij houten kozijnen valt te denken aan een schroef van de glaslat die tegen het glas aan komt. Bij aluminium of kunststof kozijnen komt dit nauwelijks voor. Over het algemeen treedt een montagebreuk in de eerste 6 maanden na de oplevering op. Deze vorm van glasbreuk valt onder de garantie.
  • Mechanische schade: Er is met een voorwerp tegen de ruit aangestoten. Dit is te herkennen doordat er bij de oorsprong van de breuk een schilfer van het glasoppervlak af is. Vaak bestaat de breuk ook uit meerdere breuklijnen. Deze vorm van glasbreuk valt niet onder de garantie. Mogelijk valt dit wel onder de glasverzekering.
  • Thermische breuk: De breuk is het gevolg van temperatuurspanningen in het glas. Dit ontstaat wanneer er bijvoorbeeld donkere voorwerpen dicht achter het glas worden geplaatst, gordijnen te dicht op de beglazing hangen, folie op de ramen geplakt is of tijdelijk vuilniszakken tegen het raam worden aangebracht. Daarnaast kan deze breuk ook ‘spontaan’ ontstaan. De thermische breuk heeft over het algemeen een kenmerkend patroon en is daardoor goed te herkennen. De breuk start altijd loodracht op aan de rand van het glas en buigt op een bepaald moment af. Deze vorm van glasbreuk valt niet onder de garantie. Mogelijk valt dit wel onder de glasverzekering.

Wil je zeker weten van welke vorm van glasbreuk er sprake is vraag dit dan met een foto na bij Vink Bouw. Wanneer er sprake is van een mechanische breuk of een thermische breuk, adviseren wij om je glasverzekering in te lichten.